Waarom besloot je te stoppen met de slagerij?
“Laten we eerlijk zijn: er zit nogal een verschil tussen een pondje gehakt verkopen of een buffet afrekenen. De dagen in de winkel waren lang, we kregen concurrentie van de grote supermarkten én we hadden met ‘Witteveen Catering’, dat we ernaast deden, de wind mee. Dus namen mijn vrouw en ik de gok. Die catering doen we trouwens nog steeds, daar is in 2007 King of the Grill bijgekomen.”
Hoe is King of the Grill ontstaan?
“Ik ben dol op Amerika, de barbecuecultuur bedoel ik dan hè? Toen ik via een klant de kans kreeg om zo’n smokertrailer te kopen, was ik om. In het begin hadden mensen geen idee wat het was. ‘Of ik het dak met teer ging bedekken’, vroegen ze. Jord Althuizen heeft de weg wel vrijgebaand. Tegenwoordig kent iedereen die smokers wel.”
En waarom smoke je niet onder de naam Witteveen Catering?
“Aan zo’n barbecueconcept moet je niet je eigen naam willen hangen. Dat is net als je woonplaats op je bus zetten. King of the Grill is landelijk, mensen vinden ons via Google. Soms hebben we klussen zó ver weg, dat ik denk, is dit nou nodig? Met al die spullen lijken we wel een verhuisbedrijf. Maar als mensen ons boeken, komen we.”
Wat doe je als King of the Grill?
“Weinig grillen dus. Het had net zo goed King of the Slow, Smoke of Show kunnen zijn. Grillen is het snelle werk, dat doen wij nauwelijks. Wij roken producten twaalf tot veertien uur. Het afmaken – wat we op locatie doen – is meer voor de show.”
Wat vind je zo mooi aan het roken of barbecueën, of hoe noem je het?
“Noem het wat je wilt. Het maakt mij niet uit. Het is eigenlijk roken. En heel eerlijk: ik ben geen vakidioot die met een vleesthermometer in de weer is en exact weet wat warmte met vleesenzymen doet. Het verdient goed en ik vind het leuk. Dat laatste is het allerbelangrijkste, anders houd je het niet vol.”
Waarom spreekt de smaak die roken geeft je aan?
“Persoonlijk hoef ik niet alles gerookt te hebben. Dat is echt te heftig. Ik vind juist de combinatie mooi. Daarom bieden we ook totaalpakketten aan met vlees, vis en vegetarische opties. Die laatste optie ligt iets buiten onze eigen comfortzone, maar we doen het wel. Hetzelfde geldt voor gluten- of lactosevrije dieetwensen en halal vlees.”
Waarom wil je een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken?
“Als je mensen uitsluit, loop je zo een hele partij mis. Daarom kies ik ook voor producten van de Verstegen pure-lijn. Die zijn vrij van alle declarabele allergenen, vrij van de smaakversterker MSG (mononatriumglutamaat) en bevatten minder zout. Zo kunnen we gemakkelijk een assortiment aanbieden, wat voor een grote doelgroep geschikt is. Dat heeft Verstegen echt goed voor elkaar. Die burger-kruidenmix is perfect om burgers of worsten mee te marineren. En de French Garden-marinade blijft een topper voor op de champignons en krieltjes.”