Een frikandel met idealen

Producent en afnemer met elkaar in gesprek

Ergens in 2020 wandelde Frank bij Jeroen binnen met een doos bijzondere frikandellen onder zijn arm. De één verrast door de gastvrijheid van een hidden gem op het rustige Zuiderstrand van Den Haag, de ander verrast door een culinaire variant op de bekende frikandel. Vijf jaar later en vele luxe borrelplanken verder schuift oprichter van Le Frique, Frank Tjepkema weer eens aan tafel bij Jeroen Kuiper, afnemer en eigenaar van Strandpaviljoen De Staat. Wat hen verbindt? De liefde voor kwaliteit, duurzaamheid en een frikandel die impact maakt.

De upgrade van een klassieker

“Het is niet zomaar een frikandel,” zegt Frank Tjepkema, “het is de upgrade.” Wat begon aan de keukentafel als een experiment van twee hobbykoks, groeide uit tot Le Frique: een snack die kwaliteit, smaak en duurzaamheid combineert. “Er worden in Nederland 450 miljoen frikandellen per jaar gegeten, maar een culinair alternatief was er niet. Dat vonden mijn mede-oprichter Pieter en ik gek.” De twee vrienden – een voormalig ICT’er en een ex-bankier – gooiden het roer om. Na maanden proeven, finetunen en testen ontstonden er drie varianten: klassiek, unique en plantaardig. “Die plantaardige variant is gemaakt met suikerbietenvezel, een restproduct van de suikerproductie. Wij maken er iets van dat zó lekker is dat mensen niet eens doorhebben dat het vegan is.”

Image-block

Goedgekeurd door de Staatsbrigade

Jeroen Kuiper van Strandpaviljoen De Staat herinnert het zich nog goed. “Frank kwam gewoon binnenlopen met een doos Le Frique. We hadden toevallig even tijd en het verhaal klonk zo goed dat we direct met vijf man hebben geproefd. Chef erbij, bedrijfsleider erbij, collega’s erbij. Dat werkt. Dan draag je het product samen. Want als onze ‘Staatsbrigade’ niet mee wil, dan sterft het idee sowieso een stille dood.” De plantaardige Le Frique werd opgenomen in het borrelassortiment. “We serveren ’m met Japanse mayonaise, gefrituurde uitjes en lente-ui en soms ligt ie gewoon tussen het bittergarnituur. Niemand heeft ooit gevraagd of het vlees is. Waarom zou je dat vragen als de smaak gewoon goed is?”

Kennis en kruiden

De samenwerking met Verstegen ontstond, zoals veel goede dingen, toevallig. Frank stond in de rij bij de groothandel, verbaasd over het prijsverschil in nootmuskaat. “Achter mij zei iemand: ‘Dat kan ik je wel uitleggen.’ Dat was Rob van Giessen van Verstegen. Zo raakten we aan de praat.”Tegenwoordig gebruikt Le Frique een complete specerijenmix van Verstegen, inclusief foelie, nootmuskaat, peper en gember. “Ze denken mee. Waar anderen pas vanaf 15 ton met je praten, kun je bij Verstegen als kleinere speler al terecht. Ze leveren niet alleen kruiden, maar ook kennis.”

Image-block

Hybride voor meer impact

Hoewel Le Frique al een succesvolle plantaardige frikandel op de kaart heeft, ligt de toekomst volgens Frank ook bij hybride. “Wij geloven dat je met hybride pas écht impact maakt. Als je een vleeseter 40 procent minder vlees laat eten zonder dat ie het merkt, bereik je veel meer dan met alleen vegan producten.” De nieuwe hybride variant wordt op termijn de standaard klassieker. “We noemen het niet hybride, net zoals niemand een bitterbal hybride noemt. Maar het is ’m wel: een mix van vlees en suikerbietenvezel, met dezelfde smaak en structuur. Alleen duurzamer.”

De Staat als podium voor bewust genieten

De filosofie van De Staat sluit naadloos aan bij die van Le Frique. “We zijn een soort vrijstaat”, zegt Jeroen. “We willen goed eten serveren, met respect voor mens, dier en milieu.” Al sinds 2017 draagt het paviljoen het Green Key Gold duurzaamheidslabel. En de gasten – veelal locals – komen terug voor die kwaliteit. “Wij halen het vlees bij Lindenhoff, het brood bij bakker vanmenno, en we serveren vegetarische en vegan arrangementen aan grote groepen. Dan moet een snack zoals Le Frique ook gewoon kloppen. En dat doet ie.